Hoppa till innehåll

Radio Stockholm rapporterar om att den pressade arbetssituationen på en vårdcentral i Stockholm  har gjort att läkare sagt upp sig. Vi ser att läget är tufft på många vårdcentraler  i Stockholm. Jag fick i reportaget möjlighet att kommentera läget utifrån Vårdföretagarnas perspektiv.  För det första behöver vårdcentralerna få större utrymme att själva hitta bästa lösningarna att ta hand om sina patienter. För det andra handlar det om resurser – att vårdcentralerna i praktiken har fått allt mindre i ersättning för den vård de bedriver. Vårdföretagarna välkomnar beskedet från landstingsrådet Anna Starbrink (FP) att ersättningssystemet för primärvården bör förändras.

Utveckla vårdvalsmodellen för primärvården

Vi ser behov av att utveckla vårdvalet i Stockholm så att det ger större utrymme för vårdgivarna att själva hitta bästa lösningarna att ta hand om sina patienter. Idag sätter landstingets regler och ersättningssystem käppar i hjulet som gör att det inte lönar sig att använda smarta lösningar som skulle avlasta vården och underlätta för patienterna.

Låt oss ta ett exempel. En läkare har som en del i behandlingen av en patient skrivit ut en medicin till henne. Doktorn vill efter ett par dagar kolla upp hur patienten mår och om medicinen funkar som den ska. Om doktorn kallar patienten på återbesök får vårdcentralen betalt för det. Men om doktorn däremot skulle ringa sin patient, eller maila, eller kanske ha kontakt via skype, eller via smarta appar i mobilen, får vårdcentralen ingen ersättning från landstinget, fast att det skulle kunna vara en bättre och smidigare lösning för patienten och effektivare för sjukvården.

Vårdföretagarna anser att landstinget i Stockholm bör utveckla vårdvalsmodellen i primärvården. Mindre vikt bör läggas vid just besök på mottagningen och vårdgivarna bör ges utrymme att själva hitta de bästa lösningarna för sina patienter. Vårdvalssystemet bör bättre belöna innovation, förnyade arbetssätt och patientnytta. Vårdföretagarnas Bransch sjukvård har, tillsammans med Svenskt Näringsliv, medverkat till en rapport som diskuterar hur vi kan utveckla ersättningssystemen inom vårdvalen så att de på ett bättre sätt styr mot kvalitet och effektivitet. Ta gärna del av rapporten här

Urholkade ersättningar i vårdvalet

Det går inte heller att komma ifrån att det också handlar om landstingets resurser till vården. Under de senaste sju åren har ersättningen bara höjts en enda gång. I praktiken har vårdcentralerna, i både privat och landstingsdriven regi, fått allt mindre pengar i ersättning. Det är inte hållbart i längden. Vill man från landstingets sida ha en bra primärvård måste man också satsa på den.

Översyn nödvändig

De privata vårdgivarna i Stockholms läns landstings branschråd har länge lyft dessa frågor, allra senast i en skrivelse till landstinget där förändringar av vårdvalsmodellen föreslås för att skapa bättre incitament och drivkrafter för en fortsatt utveckling och effektivisering av vården. Där skriver vårdgivarna följande:

”Gällande vårdvalsmodell har sedan den infördes i princip varken förändrats i sin utformning eller kompenserats för kostnadsökningar (med undantag av ett års uppräkning till del). Det är en utveckling som ej är hållbar. Som ett alternativ till kostnadsuppräkningar i nuvarande system så behöver en utvecklad diskussion kring en total modellförändring ske, tex att helt övergå till en kapiteringsmodell där vårdgivarna ges stor frihet att själva utforma sin verksamhet inom ramen för en given kostnad per listad patient.”

Vi välkomnar därför beskedet från landstingsrådet Anna Starbrink (FP) att det behövs förändringar i ersättningsmodellen i primärvården.

 

Ta del av Radio Stockholms inslag om ersättningssystemet för vårdvalet i primärvården här:

Mer än hälften av vårdcentralerna klarar inte budget

Kritik mot vårdcentralernas ersättningssystem

Läkarflykt från Björkhagens vårdcentral