Så förstärker ukrainare Vardagas och Nytidas verksamheter
Ambea har en stark historia av att genomföra insatser för nya grupper som kommer till Sverige, inte minst vid flyktingkrisen 2015. När ukrainare under våren började anlända aktiverades återigen ett stort engagemang på företaget. Nina Thoren Forsanker, kompetens- och mångfaldsstrateg på Ambea, berättar om hur frågan ”Vad kan vi göra för att hjälpa till?” mynnat ut i en framgångsrik rekryteringsinsats som pågår just nu.
– Det började med att jag sökte upp en person som står bakom en hemsida riktad mot ukrainare i Sverige. Vi tog fram en rekryteringsannons och spred den via nätverket. På en enda dag fick jag 40 ansökningar, en fantastisk respons, säger Nina Thoren Forsanker.
Redan i det här tidiga skedet kunde Ambea anställa ett tiotal av dessa personer till Vardagas och Nytidas verksamheter. Strax därefter etablerades ett samarbete med Beredskapslyftet, en ideell förening med initiativet Ukrainian Professional Support Center, UPSC, som kopplar samman arbetsgivare med nyanlända ukrainare. De har byggt upp en kandidatbank där kompetens matchas mot företagens behov.
– Vi bjöd in 25 personer till en rekryteringsträff som våra intervjuande verksamhetschefer fick ett mycket gott intryck av. De flesta har erfarenhet från vård eller omsorg, men att vara nyfiken och ha rätt inställning är också mycket värt. Nästan samtliga erbjuder vi nu anställning på något av våra äldreboenden.
De nyrekryterade anställs som serviceassistenter och kommer att utföra uppgifter som både avlastar befintliga medarbetare och tillför trivsel för de boende. Ukrainarna talar engelska och lite svenska, men det finns alla möjligheter för en brant språkinlärningskurva för de som nu förstärker boendena. Vid sidan av redan påbörjade språkkurser tillkommer minst fyra timmar lärarledd undervisning i veckan som genomförs på arbetstid. Dessutom finns en digital språkkurs och, kanske viktigast av allt, den dagliga interaktionen med kollegor och äldre. Därutöver genomgår de nyanställda utbildning i hygien och de uppgifter som ingår i rollen som serviceassistent.
– Allt är väl anpassat för den här gruppen. Utbildningen till serviceassistent är framtagen av Irisgruppen på både ukrainska och svenska. Det innebär att man först kan gå den på ukrainska för att verkligen ta till sig av innehållet, därefter på svenska för att utvecklas språkligt.
Att anställa personer som kommer från – och lever mitt i – en traumatisk tid med konstant oro för familj och vänner är inte nytt, varken för Ambea som företag eller för Nina Thoren Forsanker.
– Vi vill göra insatser för alla grupper som kommer till Sverige och just nu kommer de från Ukraina. Jag tror att en nyckel till att få det att fungera väl är ett starkt och genuint engagemang som genomsyrar hela organisationen, från vår vd till hela huvudkontoret och verksamheterna runt om i Sverige. Det här gör vi i första hand inte för att få tag i kompetens, utan för att det är mänskligt och humanistiskt. Det är en viktig utgångspunkt.
Genom att komma i arbete, få en heltidssysselsättning med kollegor och boende att prata med och en meningsfull vardag i Sverige kommer ofta andra fördelar som utomstående kanske inte alltid tänker på.
– Det handlar främst om kvinnor där männen är kvar i Ukraina. Ofta kommer de med barn som får se sin mamma gå till jobbet, tjäna pengar och tänka på annat. För många barn innebär det också att dörrar öppnas, exempelvis att få börja i aktiviteter som var otänkbart att ha råd med enbart på ersättningen från Migrationsverket.
För att kunna matcha fler ukrainare med Vardagas och Nytidas verksamheter runt om i landet har Nina Thoren Forsanker och Ambea byggt upp en hemsida på företagets intranät. Där finns guider för hur man som verksamhetschef steg för steg går till väga för att fylla i rätt blanketter och gör en korrekt anställning i de här fallen. Kandidater och kontakter förmedlas ut i organisationen, senast till Uppsala, Norrtälje och Karlstad, där regionala och lokala Vardaga/Nytida-chefer intervjuar och sköter den fortsatta processen.
– Jag har fått positiv respons från såväl verksamhetschefer som medarbetare i verksamheterna. De är glada över att bidra i den här insatsen. De vi intervjuar och anställer visar ett stort arbetssug, är positiva och initiativrika. Visst, det är lite pappersarbete, men det är det värt många gånger om. Egentligen är det inte så svårt, det är bara att göra, avslutar Nina Thoren Forsanker.