Politiken driver jämställdheten – åt fel håll
Världens mest jämställda land ligger i botten när det kommer till kvinnors företagande. Mellan 2002 och 2015 fick vi fler kvinnor som var företagare, men som Svenskt Näringsliv konstaterat är vi nu tillbaka på 2004 års nivå.
Spelar det någon roll? Ja, om man tror att alla människor, oberoende av könstillhörighet, har ungefär lika många bra idéer och lika mycket driv som kan bygga Sverige rikare.
Men om kvinnorna inte vill bli företagare? Nej, då ska de naturligtvis inte bli det. Men eftersom de uppenbarligen ville det i högre grad under perioden 2002 och 2015, men sedan i rask takt slutade vilja det borde vi kanske fundera på varför. Är det den för tillfället så omdiskuterade huskvinnedrömmen som spökar? En önskan att bli försörjd av en stark man och stanna hemma med sina barn? Nej, det som hände i Sverige för ungefär tio år sedan var inte relaterat till vare sig influencers eller livsstilsdebattörer på landets större kultursidor. Nej, det handlade om ett politiskt förslag, där Vänsterpartiet och Socialdemokraterna kommit överens om att ”stoppa vinster i välfärden”. 2016 kom Ilmar Reepalus utredning i frågan. Hade förslagen i utredningen blivit verklighet skulle det blivit omöjligt för mindre företag inom vård och omsorg att skapa en ekonomisk buffert för att klara tuffa perioden med exempelvis högre sjukskrivningstal.
När kvinnors företagande inom vård och omsorg av ledande politiker utmålas som ett samhällsproblem snarare än en lösning på samhällsproblem påverkar det naturligtvis kvinnors benägenhet att starta och driva företag.
Företagen löser våra största samhällsutmaningar. Det var sant igår och det kommer vara sant imorgon. Det är i näringslivet den gröna omställningen sker. Det är i företag innovationer uppstår. Från Tetra Pak till Losec till Spotify – det är de (ibland lite tokiga) entreprenörerna som driver samhällsutvecklingen.
Steget kan förefalla långt från Spotify till social omsorg. Men grundprincipen är naturligtvis densamma. Metodutveckling, processoptimering, nyfikenheten på hur man kan utveckla och förbättra sin tjänst eller sin produkt.
Om vi i Sverige ska klara välfärden behövs alla goda krafter. Kvinnor som män, små företag såväl som stora. Det är hög tid att Sverige lämnar den europeiska jumboplatsen och släpper fram kraften i kvinnors företagande. Så utvecklar vi välfärden och får mer vård och omsorg per skattekrona.