Hoppa till innehåll
Rikard Johansson
Rikard Johansson

Gör det rätt, gör det säkert – att leda och navigera

WHO har initierat den 17 september som patientsäkerhetsdag, med syftet att arbeta för en säker vård. Målet med dagen är att bygga internationella hållbara nätverk och stödja initiativ och löningar som kan förebygga och undvika skador inom vården och omsorgen.

Risk för patientskada med långa vårdköer

I år är temat ”Förbättra diagnostiseringen för patientsäkerheten” med sloganen ”Gör det rätt, gör det säkert!”, vilket belyser den avgörande betydelsen av korrekt och snabb diagnos för att garantera patientsäkerhet och förbättra hälsoresultaten. Samtidigt har vi i Sverige långa vårdköer med tusentals patienter som väntat längre än den lagstadgade vårdgarantin utlovar. Konsekvensen blir att diagnostisering försenas, med ökad risk för patientskada och personligt lidande för patienten.

Systematiskt kvalitetsarbete är grunden för säker vård. Samtidigt pratar många slentrianmässigt om vikten av att styra- och följa upp kvalitet i verksamheten utan att ha metoder för detta. Det är lika frustrerande som att se buzzwords komma och gå.

”Omförpackningens förbannelse”

Marita Bergendahl har beskrivit det senare bra tycker jag där hon kallar det ”omförpackningens förbannelse”. ”Som följd av att många primärt fokuserar på att implementera de senaste och mest trendiga metoderna sätter man inte av den tid som krävs för att lära och förstå. När organisationer därigenom misslyckas att tillämpa viktiga metoder så paketeras dessa om under nya namn. Resultaten uteblir och förtroendet för förbättringsarbetet riskerar att bli helt urvattnat.”

Det är just därför ledningsgrupper behöver se på patientsäkerhetsarbete som ett strategisk viktigt ämnesområde. I en värld där vården ständigt utvecklas och patienternas förväntningar ökar, är patientsäkerhet inte bara en moralisk skyldighet utan också en strategisk nödvändighet. Ledningsgrupper som prioriterar patientsäkerhet skapar inte bara en tryggare miljö för patienter och professionen, de lägger också grunden för förbättrad folkhälsa.

Patientsäkerhet, en fråga om etiskt ansvar

Avslutningsvis, men kanske viktigast av allt, patientsäkerhet är en fråga om etiskt ansvar. Ledningsgrupper har en skyldighet att säkerställa att varje patient får den bästa möjliga vården utan onödiga risker. Att prioritera patientsäkerhet är att visa respekt för människoliv och värdighet.