Hoppa till innehåll
Rikard Johansson

Ökad nöjdhet hos brukare inom hemtjänst och särskilt boende: Varför det gör skillnad

För många äldre och personer med särskilda behov kan hemtjänst och särskilda boenden vara avgörande för välbefinnandet. Med hjälp av riktade insatser från engagerade medarbetare skapas inte bara trygghet, utan också förutsättningar för ett mer meningsfullt och självständigt liv. Studier och brukarundersökningar visar gång på gång att många är mycket nöjda med den vård och omsorg de får i vårt land.

Äldre som har valt privat hemtjänst eller särskilt boende är mycket mer nöjda

Nu har resultaten kommit från Socialstyrelsen och öppna jämförelser och om vi tittar på Stockholms stads resultat så är det mycket stor skillnad på hur de äldre upplever nöjdheten sammantaget med sitt äldreboende. Hos de privata utförarna är 84 procent nöjda medan motsvarande siffra hos Stockholm stads egen regi endast är 76 procent. Även inom hemtjänsten är de äldre med privat utförare mer nöjda (83 procent), än de som har egen regi som utförare (80 procent).

Politiken i otakt med äldres önskemål – nio av tio vill kunna välja

Önskan att själv bestämma vem som utför ens äldreomsorgsinsatser är mycket stark bland svenskar generellt. Bland befolkningen 85 år och äldre anser så många som 9 av 10 att man ska få välja vilken hemtjänstutförare man har och på vilket äldreboende man ska bo. I samma grupp anser hela 9 av 10 att man också ska kunna välja mellan privat och offentligt drivna äldreboenden. Här går den förda politiken i otakt med de äldres önskemål.

Högre kvalitet och mer välfärd för varje skattekrona med privat driven hemtjänst

Valfrihet inom välfärden och konkurrens mellan utförare leder till högre kvalitet, nöjdare äldre, innovation och mer välfärd för varje skattekrona. Ett exempel redovisas i rapporten ”Effektivare hemtjänst. Högre kvalitet och mer äldreomsorg för varje skattekrona med privat driven hemtjänst”.

Vårdföretagarna tar ansvar för kvalitets- och förbättringsarbetet på nationell nivå

Vårdföretagarna ingår, tillsammans med bland annat Socialstyrelsen, Sveriges Kommuner och Regioner och Rådet för främjande av kommunala analyser, i samverkan på nationell nivå. Ett av syftena är att vi gör det tillsammans, ett annat är att vi ska ha högkvalitativa indikatorer som medför att vi kan genomföra analyser, uppföljningar och jämförelser. Det ligger i vår strategi där vårt varumärke attraherar framstående samarbetspartners.

Våra medlemmar deltar i hög utsträckning i öppna jämförelser för att ha fakta och för att kunna utveckla äldreomsorgen. Ytterst för att de äldre ska få en ökad livskvalitet och självbestämmande.

Hur framtidens äldreomsorg kan utveckla nöjdheten hos dem vi finns till för

Nöjdheten hos brukare inom hemtjänst och särskilt boende är ett resultat av omsorg som är både personlig och professionell. Genom att tillgodose den äldres behov av självbestämmande, social samvaro, kontinuitet och engagerad personal skapas en vård och omsorg som verkligen gör skillnad. Varje möte, varje anpassad insats och varje social aktivitet bidrar till att skapa en meningsfull vardag för dem som är i behov av stöd. Genom att fortsätta stärka dessa faktorer och vara lyhörda för brukarnas röster, kan hemtjänsten och de särskilda boendena fortsätta vara en trygg plats där nöjdheten är lika hög som engagemanget.