Trygghet och bemötande i fokus på Villa Orrholmen
Vardagas äldreboende i Karlstad, Villa Orrholmen, arbetar för att de boende ska känna sig trygga med medarbetarna och sin hemmiljö. Samtal, fysisk beröring, konceptinredning och stabil personalförsörjning är initiativ som gör tydlig skillnad.
Karin Gustafsson är verksamhetschef på Villa Orrholmen, som i Socialstyrelsens senaste brukarundersökning fick 100 procent nöjdhet i flera parametrar, bland annat i förtroende för personalen och bemötande. Och det är just trygghet som enligt Karin är grunden för allt omvårdnadsarbete.
– Det handlar om att få någon att våga ta emot hjälp med att duscha, att våga säga att man har drömt en mardröm, eller att våga prata om en partner som gått bort, berättar Karin.
Hon menar att Villa Orrholmens styrka ligger i att de reflekterar kring hur små men avgörande bemötanden gör stor skillnad. Som hur medarbetarna hälsar på sina boende.
– Om jag möter en boende i korridoren, då kan jag säga “Hej!”, men jag kan få personen att känna sig mer sedd genom att säga: “Hej Ove! Vad pigg och glad du ser ut idag!” Det tar fem sekunder för mig att säga det, och det gör stor skillnad. Genom att förstärka med något personligt skapar jag ökad trygghet för den boende.
Personalen på Villa Orrholmen tänker också på hur fysisk beröring skapar trygghet. Genom att känna av vad varje individ uppskattar kan personalen hitta viktiga små stunder med de boende.
– Vi pratar om hur beröring faktiskt ingår i rollen som undersköterska: att ge en kram, en klapp på axeln, att stryka någon på kinden, eller att smörja in en dagkräm utan handskar.
Boendemiljön är en annan del av att skapa rätt känsla. Villa Orrholmen följer Vardagas tydliga konceptinredning för att skapa en ombonad miljö utan att lägga till för mycket stimuli.
– Miljön ska vara lugn och trygg, med en nivå av stimuli som passar de boende. På ett liknande sätt utvärderar vi våra måltider: till exempel hur bordet är dukat och hur ljudnivån i rummet är, säger Karin.
Villa Orrholmen ser till att tillvarata den lokala kulturen genom sitt tema: “Kultur i Värmland”. Ute på terrassen kan de boende gå en konstpromenad och beskåda skulpturer från Ditte Reijers, som avbildat kända värmländska författare. Temat präglar också boendets aktiviteter: åka turisttåget i Karlstad, fira Färjestads vinst ute på stan, och lyssna på föreläsningar om Karlstad varje torsdag.
Äldreboendet ligger i en ny stadsdel som fortsätter att expandera. Passande nog ska Wermland Opera bli Orrholmens nya granne. Och mittemot finns en ny förskola.
– Vi vill starta ett samarbete med operan förstås, men även med förskolan, eftersom mötet mellan barn och äldre är bra för båda. Barn ställer så raka frågor och pratar öppet, det väcker många minnen hos våra äldre, säger Karin.
Karin förklarar att Orrholmens framgång också beror på Vardagas metoder för personalförsörjning. De har inrättat en ny befattning, serviceassistenter, som avlastar undersköterskorna genom matlagning, städ och tvätt. Det gör också att undersköterskorna på Orrholmen ges större möjlighet att fokusera på omvårdnad.
– En serviceassistent kan vara en person helt utan vårderfarenhet, som ofta också behöver öva på svenska. De börjar ofta med praktik, sedan anställs de som serviceassistenter, och i flera fall har de sedan studerat till undersköterskor. Då kan de fortsätta jobba på 50 procent och plugga på 50 procent, berättar Karin.
En i arbetslaget som har gjort den resan är Abeba Fisshaye. Hon flyttade till Sverige från Eritrea och började som språkpraktikant på ett annat av Vardagas äldreboenden.
Hon blev sedan anställd samtidigt som hon kompletterade sin grundskoleutbildning, och tog senare examen som undersköterska. Sedan oktober 2022 är hon gruppchef på Villa Orrholmen. Karin berättar:
– Det finns inte tillräckligt med undersköterskor och därför är den här rollen väsentlig för att få fler att börja jobba inom omsorgen. Förutom att det skapar möjligheter för de som blir serviceassistenter, är rollen också viktig för att göra tjänsten som undersköterska mer attraktiv. Det gör att vi känner oss mer redo att tackla framtidens personalbrist.