Hoppa till innehåll
Björn Arnek - branschekonom Vårdföretagarna

Högre kvalitet och mer kostnadseffektivt med privat driven hemtjänst

Valfrihet inom välfärden, och konkurrens mellan utförare inom välfärden leder till högre kvalitet, mer innovation och högre effektivitet. Statistiken talar sitt tydliga språk: vi får högre kvalitet och mer kostnadseffektivt med privat driven hemtjänst.

Ju större andel privata utförare i kommunerna desto högre kvalitet

Ett exempel på detta redovisas i den rapport som Vårdföretagarna publicerade i slutet på juni ”Effektivare hemtjänst. Högre kvalitet och mer äldreomsorg för varje skattekrona med privat driven hemtjänst”. I rapporten redovisas hur kvalitet på hemtjänsten och kostnad per brukare påverkas av andelen av hemtjänst som är privat i olika kommuner. Sambandet är tydligt: ju större andel privata utförare i kommunerna desto högre kvalitet och lägre kostnad per brukare.

I diagram 1 nedan visas hur kvaliteten ökar när en större andel av kostnaderna för hemtjänsten utgörs av köp från privata utförare. Kvaliteten mäts med Hemtjänstindex, ett mycket ambitiöst verktyg för att mäta kvaliteten i hemtjänsten. Verktyget initierades av SPF Seniorerna med syftet att underlätta kommuners kvalitetsanalyser och prioriteringar. Högre värde betyder högre kvalitet.

Diagram 1      Hemtjänstindex för de olika grupper av kommuner uppdelade efter andelen köp från privata utförare, medelvärdet bland kommunerna i de olika intervallen

Källa: Hemtjänstindex 2023 & Räkenskapssammandrag kommuner 2022 (SCB)

Mer kostnadseffektivt med köp av privata aktörer inom hemtjänsten

I diagram 2 visas hur kostnaden per omsorgstagare minskar när en större andel av kostnaderna för hemtjänsten utgörs av köp från privata utförare. Samtidigt är det viktigt att poängtera att ersättningen till privata utförare i många kommuner är för låg för att möjliggöra en långsiktigt hållbar hemtjänst.

Stora underskott i vissa offentliga verksamheter

Det visar sig tydligt i det faktum att hemtjänsten bedriven i egen regi i många LOV-kommuner går med stora och kontinuerliga ekonomiska underskott. Det kan handla om så stora underskott som 50 procent av intäkterna som LOV-systemet ger. Underskotten i den kommunala hemtjänsten kan förutom för låga ersättningar också bero på en ineffektiv produktion. För att ta ett tydligt exempel på ineffektiviteten inom den kommunala hemtjänsten så framkom i en interpellationsdebatt i Göteborgs kommun att endast 43 procent av medarbetarnas arbetstid inom den kommunala hemtjänsten var hemma hos de äldre. För privata utförare är det såklart helt omöjligt att bedriva en verksamhet på det sättet.

Diagram 2      Kostnaden per omsorgstagare för hemtjänsten i Sveriges kommuner efter andelen köp från privata utförare, medelvärdet bland kommunerna i de olika intervallen

Källa: Räkenskapssammandrag för kommuner (SCB) & Statistik om socialtjänstinsatser till äldre (Socialstyrelsen)

Utförarna behöver få lika villkor – offentliga verksamheter kan inte tillåtas att kontinuerligt gå med underskott

En större andel privata utförare i hemtjänsten leder alltså, föga förvånande, till en högre kvalitet och en högre effektivitet. Fler kommuner borde därför försöka konkurrensutsätta sin hemtjänst. När konkurrensutsättning sker med LOV bör det ske med lika villkor för att följa lagens intention att bidra till kvalitet med konkurrens och inte ekonomi. Den kommunala hemtjänsten kan då inte, som sker idag i många kommuner, tillåtas att gå med kontinuerliga och stora ekonomiska underskott.