Göteborgs valfrihet i hemtjänsten – en reform i behov av utveckling
Våren 2018 började lagen om valfrihet tillämpas i hemtjänsten i Göteborgs kommun. Syftet med lagen är att ge de äldre ökat inflytande över sin omsorg genom möjligheten att välja och byta utförare. Tanken med valfrihet och en mångfald av aktörer är också att genom kvalitetskonkurrens bidra till utveckling i hemtjänsten. Kvalitetskonkurrensen uppstår genom att varje utförare måste erbjuda en äldreomsorg som uppskattas av äldre och anhöriga för att få uppdrag. Men för att detta ska fungera krävs att villkoren för alla utförare är likvärdiga och långsiktigt hållbara.
I förarbetena till lagen om valfrihet är det tydligt att likvärdiga villkor bedöms vara en förutsättning för att uppnå lagens syften: ”Ett valfrihetssystem bygger på att kommunen bjuder in externa leverantörer att konkurrera på samma villkor som den kommunala egenregiverksamheten”…”För att uppnå konkurrens på likvärdiga villkor mellan de privata och kommunala alternativen är det viktigt att systemet är transparent och konkurrensneutralt. Egenregins villkor för finansiering, infrastruktur, rutiner och service ska vara desamma som för de privata företagen.” (Ur proposition 2008/09:29 Lag om valfrihetssystem). Likvärdiga villkor för äldreomsorgens utförare är en förutsättning för att de äldre ska kunna känna sig trygga med valet av utförare, dvs vetskapen om att den valda utförarens möjlighet att ge bra äldreomsorg inte begränsas av sämre ekonomiska och andra förutsättningar än vad andra utförare har.
Syftet med den här rapporten är dels att beskriva förutsättningarna för utförarna i hemtjänsten i Göteborgs kommun, dels att jämföra hemtjänsten i Göteborgs kommun med den i Stockholms kommun utifrån ett antal variabler för att undersöka eventuella utvecklingsmöjligheter. Stockholms kommun är närmast Göteborg storleksmässigt, samtidigt som valfriheten i hemtjänsten är välutvecklad i Stockholm, varför en jämförelse är rimlig och relevant.
- Säkerställ likvärdiga villkor för privata och offentliga utförare, bland annat genom att ändra icke-valsregeln så att även privata utförare inkluderas.
- Ersättningen för den privata hemtjänsten bör baseras på kostnaderna i kommunens egen regi. Upprepade underskott i den egna regin kan tyda på att ersättningen är för låg och bör justeras eller att det finns ineffektivitet i den kommunala hemtjänsten. Detta bör i så fall analyseras för att säkerställa långsiktigt hållbara villkor för hemtjänsten och dess medarbetare och att Göteborgs invånare får ut bästa möjliga omsorg för sina skattemedel.
- Inför Omsorgsprisindex – OPI som princip för att kompensera för kostnadsutvecklingen över tid för att ersättningen inte ska urholkas.
- Inför digitala lås för att effektivisera hemtjänsten och underlätta medarbetarnas vardag.
- Inför ersättning för delegerade HSL-insatser och för indirekt tid i kontakter med sjukvården. Inför en delegering per medarbetare i hemtjänsten.
- Frikoppla hemtjänstutförarna från mathanteringen.
- Säkerställ att alla omsorgstagare får information om möjligheten att välja utförare i hemtjänsten och säkerställ att informationen om utförarna är saklig, relevant, jämförbar, lättförståelig och lättillgänglig i enlighet med lagens krav.
- Se över kravställningen när det gäller verksamhetssystem och IT för att underlätta arbetet för hemtjänstens medarbetare och undvika onödiga kostnader.